Valdštejnská beseda č. 2/2023: Doprava v Praze a středočeském kraji

Zlepšení dopravy v Praze je závislé především na dokončení dálničních okruhů, které uleví centru města a rovněž také na dokončení tras metra v okrajových částech Prahy. Shodli se na tom zástupci politických stran na druhé Valdštejnské debatě, která se konala 24. dubna v Praze ve Slovenském domě.

Besedy na téma na téma „Doprava v Praze a středočeském kraji“ se zúčastnili, MUDr. Klára Cingrošová za SPD, Ing. Gabriela Lněničková za Piráty, předseda pražského hutí ANO Ondřej Prokop, Ing. Tomáš Slabihoudek za TOP 09 a Pavel Ambrož za mimoparlamentní strany.

Ondřej Prokop a zástupkyně SPD Klára Cingrošová s moderátorem besedy

Podle zástupkyně SPD Kláry Cingrošové je stav dopravy v Praze katastrofální. „Praha je rozkopaná a dějou se tu věci, a ještě se budou dít. Veřejnou dopravu v Praze bych tedy hodnotila špatně, neboť my v Praze nejezdíme ale spíše stojíme.“ Zástupkyně SPD kritizovala rovněž neustálý růst cen dopravy. „Když vidíme jak se všechno zdražuje, jak rostou ceny energií, tak jsem přesvědčena, že i díky inflaci se zdražování v pražské dopravě nevyhneme. Otázka je, zdali na to lidé budou mít, neboť sice je tendence, aby lidé jezdili hromadnou dopravou, realita je ale taková, že se zřejmě bude cena lítačky ještě zvyšovat.“

Cingrošová by podpořila z veřejné dopravy především projekty vlakové dopravy. „Víme z ciziny, že se velmi osvědčilo propojení metra a železnice. Kromě toho by podle ní neměla být zapomínána autodoprava, neboť to je věc, kterou každý používá. „Nevím proč bychom se jí měli vzdávat. Co budou dělat lidé, kteří mají auta a chtějí někam dojet, kteří projíždějí centrum.“

Cingrošová rovněž kritizovala fakt, že stát dostatečně nezasahuje proti ekoteroristům. „Banda šílenců se tady posadí na magistrálu a blokují sanitky, to je neakceptovatelné, “ uvedla Cingrošová. Stejně tak Cingrošová odmítá postoj pražského magistrátu, který znevýhodňuje osobní automobilovou dopravu. „Jsem proti tomu, aby se zde házeli lidem klacky pod kola.“

Zástupkyně SPD MUDr. Klára Cingrošová

Nutit Praženy, aby všichni jezdili na kole není podle Cingrošové rovněž rozumné. „Kolo není dopravní prostředek, ale sportovní náčiní. Jsem pro cyklostezky, když vedou někde kolem Vltavy, a lidé je používají k rekreaci, ale když vidím cyklopruhy, které jen zužují silnici, myslím, že je to neúnosné. Kola nemají v dopravním provozu co dělat,“ uvedla zástupkyně SPD.

Cingrošová rovněž odmítá zavádění mýta, které by dopravu ještě více zpomalilo. „Myslím, že je to snaha trestat řidiče, a přitom Praha má být průjezdná. Dokud nebudou dokončeny okruhy, tak považuji jeho zavádění za nespravedlivé.“

Podle zástupce hnutí ANO Ondřeje Prokopa, je třeba ocenit nasazení pracovníků městské hromadné dopravy v Praze, zvláště zaměstnance dopravního podniku, kteří dělají skvělou práci. „Mnozí z nich obětovali dopravnímu podniku celý život, a pracují tam celou svou profesní kariéru. Podle Prokopa by bylo třeba ještě více investovat do kolejové dopravy ať už jde o metro D, které se plánuje už od osmdesátých let. „Doufejme, že zahájená výstavba bude zdárně pokračovat, až do Libuše a Písnice.

Tak jako metro je třeba podle něho rozvíjet i tramvajovou dopravu. Hnutí ANO je podle něho zastáncem rovného přístupu ke všem formám dopravy. „Neměla by se šikanovat žádná skupina, které používá jakýkoliv typ dopravy. Jsme pro to, motivovat lidi k jízdě na kole či MHD, ale pozitivními metodami nikoli represivními. Jsme proti striktnímu omezování autodopravy v Praze. Je třeba podpořit i automobilovou dopravu a dodělat oba okruhy v Praze. Je obrovská ostuda že 30 let po revoluci, stále nemáme dokončený venkovní okruh.“

S mikrofonem Pavel Ambrož, vedle něho Tomáš Slabihoudek a Gabriela Lněničková

Podle Pirátky Gabriely Lněničkové je pražská veřejná doprava naopak velmi kvalitní. Jediný slabý článek vidí pirátská zástupkyně ve spojení mezi centrem a okrajovými částmi hlavního města.

I podle zástupce TOP 09 Tomáše Slabihoudka je doprava v Praze kvalitní, i když opatření které zužuje počet jízdních pruhů, což se v Praze často děje, je podle něho často kontraproduktivní a komplikuje na mnoha místech dopravu v Praze.

Zástupce za mimoparlamentní strany Pavel Ambrož, se domnívá že doprava v Praze je především o investicích do oprav, které jsou nedostatečné. Jeden ze základních problémů, je podle něho venkovní okruh. V devadesátých letech se podle něho podcenily investice do oprav tramvajových cest, a nyní tím pražené trpí, neboť se to dnes musí narychlo dohánět.

Ambrož rovněž kritizoval fakt, že trasa metra D byla naplánována už od osmdesátých let a dodnes není dokončena, což má vliv na dopravu zejména v okrajových částech Prahy. Výstavba se tím podle něho značně předražuje, neboť v roce 2008 se počítalo s cennou 28 miliard a dnes by to podle něho bylo nejméně dvakrát tolik.

(ISPD)